Heylinn logo
Heylinn logo

Alla artiklar

Reserverat beloppUppdaterad 2 years ago

Ett reserverat belopp som ligger kvar i banken är förmodligen från ett betalningsförsök där transaktionen aldrig gick igenom, till följd av något tekniskt fel mellan din bank och vår betalningsleverantör. Här kommer en förenkling av tekniken bakom betalningar online:

  1. Belopp reserveras i 7 dagar.
  2. Både bank och betalningsleverantör "skakar hand".
  3. Köpet går igenom & pengar dras.

Om något går fel i handskakningen (väldigt sällsynt, men helt ofarligt), så kan det reserverade beloppet ligga kvar i 7 dagar. Du kan däremot känna dig säker i att det försvinner av sig självt utan att dras från ditt konto.

I praktiken är det "som om" du har betalt dubbelt. Men, pengarna ligger kvar på ditt konto! Däremot så har banken reserverat beloppet (för att förbereda sig på om betalningen mot förmodan skulle ha lyckats). Så det är din bank som "låst" pengarna på förfrågan av vår "betalmotor". Någonstans där emellan så gick betalningen snett för det reserverade beloppet.


Här följer även en beskrivning av vår betalningsmotor stripe:

An interrupted payment is initially authorized by the card issuer and could be processed successfully, instead Stripe does not successfully charge the card as the payment was interrupted. Depending on the type of card being used, some customers may see the card issuer’s authorization for the payment amount on their statement. This amount has not been charged and no funds have been taken. The authorization is removed from their statement by the card issuer within a few days. 

Nedan följer lite exempel på hur en reservation kan se ut beroende på vilken bank/app du har:






Var denna artikel till hjälp?
Ja
Nej